Veiligheid is een topprioriteit bij WTC Relst!

Fietsen in groep is fantastisch, maar alleen als het veilig gebeurt. We willen absoluut dat elk lid weer veilig en gezond thuiskomt na onze clubactiviteiten.

Daarom een aparte pagina gewijd aan dit onderwerp. We halen hier enkele belangrijke punten naar voren m.b.t. fietsen in groep met een koersfiets.

• Wettelijk is het dragen van een helm is niet verplicht, maar aangewezen. Bij WTC Relst is het dragen van de helm VERPLICHT !
  • Een koersfiets is verplicht uitgerust met een fietsbel !
  • Lichten en reflectoren zijn ’s nachts en indien de zichtbaarheid minder dan 200m is, verplicht.
  • Je mag pas vanaf 15 fietsers in groep per 2 op de weg rijden. Deze mogen gevolgd worden door een volgwagen. Er is sprake van om de wegcode aan te passen en dit toe te laten vanaf 10 personen, maar dat wetsvoorstel is not niet goedgekeurd!
  • Vanaf 50 fietsers zijn 2 wegkapiteins en een volgwagen vooraan en achteraan verplicht.
  • Een wegkapitein wordt alleen door de wegcode als dusdanig erkend als hij/zij een armband draagt aan de linkerarm met de nationale driekleur en het woord “wegkapitein” in zwarte letters op de gele streep.
  • De wegkapiteins mogen enkel aan verkeerspunten zonder verkeerslichten het verkeer tegen houden.
  • Ook al rijden we in groep, elke fietser blijft individueel verantwoordelijk en aansprakelijk in het verkeer. Een peloton wordt dus NIET als 1 voertuig beschouwd in het verkeer.
Veiligheid en gezondheid

De club kocht drie draagbare AED-toestellen, een primeur voor onze regio, zodat er bij een hartstilstand of hartaanval onderweg onmiddellijk kan worden ingegrepen.

“Zelf zijn we gelukkig tot vandaag gespaard gebleven van drama’s, maar weten wel dat er altijd een risico is. We opteerden niet voor vaste toestellen aan het clublokaal, wel voor drie mobiele apparaten voor de volgwagens, zodat we die snel beschikbaar hebben in een noodsituatie

De handleiding van onze AED-toestellen vind je hier

Meer info over reanimatie in het algemeen, vind je hier.